دلیل سکته در سنین مختلف

به گزارش کوه سفید، دکتراحسان علوی، فشار خون را از دیگر عوامل افزایش سکته در جامعه برشمرد و گفت: استفاده بیش از حد از نمک سبب تنگی عروق و سکته می گردد.

دلیل سکته در سنین مختلف

علوی در پاسخ به سوال اینکه چرا شاهد افزایش تومورها در جامعه حتی در مقطع سنی پایین هستیم، توضیح داد: دلیل آمار بالا فقط افزایش تشخیص بیماری است، در 30 سال گذشته در کشور دستگاه ام آرآی و تا دهه 60 نیز دستگاه سی تی اسکن در کشور وجود نداشت لذا اگر بخواهیم یک آنالیز آماری داشته باشیم آمار بیشتری از بیماران توموری ثبت شده است.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه دستگاه های تشخیص پزشکی افزایش یافته است ادامه داد: در بابل 5 مرکز انجام ام آر ای است لذادلیل تشخیص بیشتراست نه اینکه شیوع بیشتر شده باشد ما بخاطر وسایل تشخیصی بیشتر می بینیم.

وی در مورد بیماری ام اس که جزو بیماری های چنددلیلی بوده و قابل انتصاب به یک دلیل خاص نیست، اعلام نمود: یکی از عوامل افزایش بیماری ام اس عامل ارثی است، قرار گرفتن منطقه در نوار مدیترانه ای شیوع بیماری ام اس را افزایش داده است البته نمی توان عامل تغذیه و استرس شغلی و خانگی را نادیده گرفت.

این پزشک مغز و اعصاب در مورد آخرین دستاورد علمی در زمینه مغز و اعصاب یادآور شد: مهم ترین تغییری که در آینده پیش می آید مسئله مهندسی بافت است، که بزرگترین پروژه در حوزه آسیب های نخاعی و مغزی است.

وی ادامه داد: در این روش سعی دارند بافت عصبی را با مهندسی بیوتکنولوژی به همراه ژنتیک، بافت جدیدی را جایگزین بافت آسیب دیده نمایند.

این فوق تخصص جراحی مغز و درمان تشنج از دانشگاه پاریس اضافه نمود: مهندسی بافت چند رشته ای است که در ایران هم ممکن است تحقیقاتی در این حوزه در برخی مراکز در حال اجرا باشد ولی فاصله ما با آنچه در دنیا وجود دارد زیاد است.

دکترعلوی با اشاره به اینکه متخصصان ما بیشتر مشغول درمان بیماری هایی می شوند که رخ داده و مردم با آن درگیر هستند، ادامه داد: دلیل آینکه ما در این حوزه تا به امروز به دستاوردی دست نیافتیم احتیاج به بودجه های هنگفت و زمان بر بودن این پروژه است که باید نتیجه آن را 15 سال دیگر ببینند؛ چنین دید علمی و تحقیقاتی با این آینده نگری و آینده پژوهی وجود ندارد؛ این مهم احتیاج به عزم ملی دارد.

این پزشک متخصص تاکید نمود: پزشکان احتیاج به حمایت و احترام جامعه دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1978

به "دلیل سکته در سنین مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل سکته در سنین مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید