موزه مردم شناسی چگونه در همسایگی زاگرس دائر شد؟، از کتاب تا فانوس!

به گزارش کوه سفید، سرویس استان های خبرنگاران : در منطقه ها دور افتاده و کم برخوردار کشور، قلب های قهرمان برای فرهنگ، سنت، ادبیات و مردم این سرزمین مقدس می تپد. نمونه شاخص این دغدغه مندی، بانوی فرهنگی است که در همسایگی زاگرس در شمال هرمزگان، در دامنه های جنوبی پر شیب کوه باز، در روستای ابا و اجدادی اش، موزه مردم شناسی راه اندازی نموده است. به همین بهانه به مناسبت روز مردم شناسی در گفت و گو با وی از فلسفه این اقدام سوال کردیم.

موزه مردم شناسی چگونه در همسایگی زاگرس دائر شد؟، از کتاب تا فانوس!

فریده محمودی، زاده چهارم اردیبهشت ماه سال 1342 روستای کهتک است. وی معلم نمونه بازنشسته است که به همیاری همسرش غلام محسن زاده، محمدی نژاد، شکاری و فرهاد یوسفی نسب کتابخانه عمومی روستا را در حسینیه محل راه اندازی نموده اند. این چهره دغدغه مند از اوایل دهه 60 حدود 4 دهه به جمع آوری اشیا و ابزار مردم شناسی نموده و توانسته نخستین موزه مردم شناسی شمال هرمزگان را راه اندازی کند.

بنیانگذار موزه مردم شناسی کهتک در خصوص راه اندازی این مکان فرهنگی گفت: سالیان متمادی آنچه از فرهنگ، تاریخ، ادبیات و زندگی مردم زادگاهم، نوستالژی بود و شگفت زده ام می کرد را در منزل شخصی ام گرد می آوردم. تا اینکه تعداد ابزار و وسایل تا حدی افزایش پیدا کرد که دیگر خانه پاسخگو نبود به همین منظور تصمیم گرفتم ساختمان مجزا و خاصی بسازم و به محض آغاز کار، مصالح ساختمانی بسیار گران شد اما با صرف هزینه فراوان، سقف ساختمان را زدم و منتظرم تا با پشتیبانی مسئولان بتوانم با دریافت تسهیلات کم بهره ساختمان موزه را تکمیل کنم و به صورت رسمی، موزه افتتاح گردد اما تا قبل از آن، این موزه در منزل شخصی ام همچنان دائر است.

محمودی ادامه داد: در این موزه، وسایل آشپزخانه شامل آسیاب های دستی چوبی، سنگی و آهنی؛ جوغن سنگی بلند و کوتاه، طبق چوبی، سفره سنتی، سنگ نان کن، سبدهای حصیری،حصیر(تکل)، قیف چوبی، ظروف مسی، چینی، ملامین و ... ابزار کشاورزی مانند بیل، کرا(وسیله سنتی ایجاد کرت)، آسین(وسیله قدیمی جدا کردن دانه)، پروند، انواع داس، طناب های محلی، ترازو و ... وسایل عمومی و نوستالژی مثل تلویزیون های سیاه و سفید و رنگی، چراغ های فانوس، تور، پریمیز، والر و ده فتیله، گوشی تلفن، صندوق های واتر کروپ، گاچوک(گهواره ای از چوب نخل)، گهواره آهنی، شلوک(نوعی حصیر)، ماشین ریش تراشی قدیمی و سنتی، انواع اسکناس و سکه، دوک نخ ریسی، زنگوله گردن حیوانات، مستروز(وسیله ای که مشک را به آن آویزان می کردند) و ... وجود دارد.

او افزود: بخش بسیار زیادی از وسایل را خریده ام اما اخیر نیز دوستان، بستگان و اهالی محل هم بعضی از وسایل را به موزه اهدا می نمایند. بعلاوه بخشی از موزه را به کتاب و بخش دیگر را به انواع سنگ ها و تکه های نمک اختصاص داده ام.

این معلم بازنشسته در سرانجام گفت: در حال حاضر زیر بنای موزه 64 متر مربع است. اما احساس می کنم برای توسعه آن و تهیه وسایل بیشتر احتیاج به همکاری بیشتر مسئولان دارم. هر چند مسئولان میراث فرهنگی ضمن بازدید از موزه کوشش می نمایند که موزه ثبت گردد و بعلاوه برای توسعه کار، مجوز بوم گردی را نیز به من داده اند. امیدوارم یک اتفاق ماندگاری رقم بخورد.

سیزده شهریور روز ملی مردم شناسی نام گذاری شده است تا رفتار، رسوم، آداب، خلق و خو، باور ها، افسانه ها و اسطورها، سبک زندگی و دنیا بینی مردم را مورد آنالیز و مطالعه قرار دهیم و در خصوص چالش ها و چشم اندازهای انسان شناسی بیشتر بیندیشیم.

روستای کهتک از توابع باغشهر فین هرمزگان در فاصله حدود 120 کیلومتری شمال غربی بندرعباس واقع شده است. در فضای وسیع نخلستان متراکم این باغشهر، کانون های زیستی متفاوتی مانند مارم، تیربوئیه، پشتنگ، کهتک، باغستان، گهره، قطب آباد، نارکان، مزدون، چلو، گلدنو، دمتنگ مصری، دازان، کهنه بالا، مینگو، تربکستان و تنگ حیدری قرار دارند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 شهریور 1402 بروزرسانی: 13 شهریور 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1967

به "موزه مردم شناسی چگونه در همسایگی زاگرس دائر شد؟، از کتاب تا فانوس!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه مردم شناسی چگونه در همسایگی زاگرس دائر شد؟، از کتاب تا فانوس!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید